Hållsmärta

Symtomet hållsmärta är vanligen beläget på vänster sida (jämför mjälthugg, eng. ”side stitch”). Detta tillstånd är klart träningsrelaterat och förekommer oftare i början av en träningsperiod och vid intensiv träning. Tillståndet har ingen definierad etiologi. Vanligen ger det vika med ökad träningsmängd och är ingen anledning till att avstå från fysisk träning (12).


http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/artiklar/magt.html

 

Ingen vet säkert vad håll är och exakt vilken funktion den har för kroppen. Håll kan sitta på olika ställen i bröstkorgen och magen. Man vet att den har att göra med genomblödningen av muskulatur och inre organ i bröstkorg och buk. Benägenheten att få håll påverkas till viss del av hur lång tid det gått sedan senaste måltid. Delvis har det att göra med hur van man är vid att anstränga sig kort tid efter man ätit. Man kan alltså träna bort benägenhet att få håll. Man kan också öva upp en teknik att andas och slappna av där hållsmärtan sitter. Då klingar smärtan av trots att träningspasset fortsätter. Generella råd till den som lider av håll vid träning är:


1. Välj en lättsmält måltid innan träningspasset. Det är bättre att äta och dricka stora mängder efter träningen om man är väldigt känslig för håll.


2. Lägg upp passet så att du får en rejäl, långsam uppvärmning. I slutet av träningspasset kan du stegra intensiteten, då är risken för håll mindre.


3. Om hållsmärtan kommer smygande, minska tempot något och andas lugnt med magen. Fokusera på utandning.


I ditt fall finns kanske någon dold ledtråd till varför hållsmärtan plötsligt dykt upp. Tränar du vid någon annan tidpunkt på dagen? Har du haft ett uppehåll så kroppen hunnit bli ovan vid träningsrutinen? Har du varit sjuk nyligen? Har du ändrat kostens innehåll? Hållsmärta inte är farligt. Den ska inte behandlas eller medicineras bort. Det är någon slags signal att kroppen inte riktigt hunnit slå över blodcirkulationen från matsmältning till muskelarbete. Vad håll beror på är svårt att besvara, men din andra fråga om det kommer försvinna är lätt: Ge dig inte, fortsätt träna på samma sätt, så blir du av med problemet.


http://www.fitness-magazine.com/index.php?option=com_content&view=article&id=349:jag-far-hall-naer-jag-springer&catid=35:idrotsskador&Itemid=48




Detta är vad jag har hittat om hållsmärta. Det jag har fått nu de senaste gångerna jag sprungit på löpbandet, men idag fick jag det även när jag var ute och promenerade, ca tre timmar efter att jag åt mat... kooonstigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0